تحقیقات جدید دیابت نشان می دهد که افزایش انسولین قبل از مقاومت سلولها به این هورمون رخ می دهد  

15مارس 2021- محققان دانشگاه گوتنبرگ، اکنون نتایجی را ارائه داده اند که ممکن است دیدگاه اساسی ما درباره چگونگی بروز دیابت نوع 2 را تغییر دهد. مطالعه ی آنها نشان می دهد که اسیدهای چرب آزاد(FFA)  در خون، حتی با وجود قند خون طبیعی، و بدون مقاومت آشکار به انسولین در سلول های چربی، باعث تحریک ترشح انسولین می شوند. علاوه بر این، محققان ارتباط افزایش اسیدهای چرب آزاد را با چاقی نشان دادند: مقداراسیدهای چرب آزاد به میزان زیادی به مقدار کیلوگرم بافت چربی اضافی بدن فرد بستگی دارد، اما به چگونگی سازگاری بدن با چربی افزایش یافته، نیز بستگی دارد.

در سراسر جهان، تحقیقات گسترده ای در حال انجام است تا دقیقاً مشخص کند که در مسیر ابتلا به دیابت نوع 2 در بدن چه اتفاقی می افتد و اینکه چرا چاقی یک عامل خطر بزرگ برای این بیماری است. تقریباً 50 سال است که محققان دیابت از خود می پرسند که کدام یک ابتدا رخ می دهد: مقاومت به انسولین یا افزایش سطح انسولین؟ مدت هاست که فرضیه ی غالب این بوده است که پانکراس تولید انسولین خود را افزایش می دهد، زیرا سلول ها از قبل به انسولین مقاوم شده اند و سپس قند خون افزایش می یابد. با این حال، نتایج منتشر شده در مجلهEBioMedicine ، نشان می دهد که این انسولین است که ابتدا افزایش می یابد.

جزئیات تحقیق

این مطالعه نشان می دهد که سطح بالایاسیدهای چرب آزاددر خون پس از یک شب روزه داری، باعث افزایش تولید انسولین در صبحگاه می شود. مدتهاست که اسیدهای چرب آزاد، بخشی از معادله اصلی تحقیق در مورد دیابت نوع 2 است، اما اکنون پیشنهاد شده است که آنها در پیشرفت این بیماری نقش دارند.

برای این مطالعه، محققان متابولیسم بافت چربی (ذخیره ی چربی) را در 27 فرد که با دقت برای این تحقیقات انتخاب شده بودند، با هم مقایسه کردند (9 فرد با وزن طبیعی، 9 نفر با چاقی و قند خون طبیعی و 9 نفر با چاقی و دیابت نوع 2). برای چندین روز، آنها تحت معاینات گسترده قرار گرفتند و از آنها تحت شرایط مختلف نمونه برداری شد. محققان متابولیسم و ​​بیان ژن را در چربی زیر جلدی شرکت کنندگان و سطح قند خون، انسولین وFFA ها را در خون آنها اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کردند.

به نظر می رسد اسیدهای چرب آزاد باعث تولید انسولین می شوند

ثابت شد که قند خون افراد چاق که به دیابت مبتلا نیستند، با قند خون نرمال در افراد سالم با وزن طبیعی یکسان نیست.

دکتر Emanuel Fryk، یكی از نویسندگان اول این مطالعه، گفت: جالب توجه اینست که اسیدهای چرب آزاد و انسولین در خون افراد چاق غیر دیابتی افزایش یافته است و مقدار آنها مشابه یا بالاتر از مقادیری بود که ما توانستیم در خون افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 ، اندازه گیری کنیم.

دکتر فریک با همکاری محققان دانشگاه اوپسالا، همین الگو را در یک مطالعه ی جمعیتی بر اساس نمونه خون گرفته شده از 500 نفر پس از روزه داری شبانه مشاهده کرد.

دکتر فریك می گوید: این واقعیت كه ما در آنجا نیز بین اسیدهای چرب آزاد و انسولین ارتباطی را مشاهده كرده ایم، نشان می دهد كه اسیدهای چرب با ترشح انسولین در ارتباط هستند و باعث افزایش تولید انسولین با معده خالی می شوند، در حالی كه قند خون افزایش نیافته است، با این وجود برای تایید این یافته ها باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

تحقیقات در حال انجام

اسیدهای چرب آزاد به طور طبیعی در جریان خون یافت می شوند و مانند گلیسرول محصولی از متابولیسم چربی بدن هستند. در افراد مختلف صرف نظر از وزن آنها، میزان گلیسرول آزاد شده به ازای هر کیلوگرم چربی بدن تقریباً یکسان بود، بطوریکه برای افراد با وزن طبیعی و چاق غیردیابتی و یا چاق مبتلا به دیابت نوع 2، میزان گلیسرول آزاد شده یکسان بود.

دکترFryk ، گفت: فرضیه ی ما این است که اسیدهای چرب آزاد در خون افزایش می یابند، زیرا بافت چربی دیگر نمی تواند مقادیر اضافه تری را ذخیره کند. ما معتقدیم، که این می تواند نشانه ی اولیه ای از دیابت نوع 2 باشد. اگر یافته های ما با سایر روش های تحقیقاتی تأیید شود، این احتمال وجود دارد كه برخی اسیدهای چرب خاص به "نشانگرهای زیستی" تبدیل شوند.

سبک زندگی بسیار مهم است

دیابت یکی از بیماری های شایع است، و متاسفانه بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از ابتلای خود به این بیماری بی اطلاع هستند. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلا به تعدادی از بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی عروقی هستند که ممکن است منجر به حملات قلبی و مغزی شود.

دکترFryk ، گفت: عوامل زیادی در پیشرفت دیابت نوع 2 نقش دارند، اما این سبک زندگی است که به طور مطلق، بیشترین تأثیر را برای اکثر افراد دارد. مطالعه ی ما یک بحث دیگر در این زمینه را مطرح کرد و آن "تغییر سبک زندگی" است. یافته های ما نشان می دهند که مهمترین کاری که می توانید برای کند کردن پیشرفت دیابت انجام دهید، این است که در اوایل پیشرفت بیماری، قبل از اینکه قند خون افزایش یابد، سبک زندگی خود را تغییر دهید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-03-insulin-cells-resistance-diabetes-implies.html